Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Frist barna med frukt og grønt

Det er ikke alltid like lett å få barna til å spise frukt og grønt. Men det finnes gode råd.

Grunnlaget for gode spisevaner dannes i barndommen. Derfor er det viktig at barn lærer å spise sunt hjemme.

Vi har samlet en liste med flere tips, så det blir enklere å få i barna "5 om dagen".

Tips

  • Kutt opp frukt og grønnsaker, og la det stå fremme. Et tips er å klemme over litt lime. Da holder frukten seg frisk og fristende. 

  • Det er veldig fristende med en bolle oppkuttede rotgrønnsaker. Ha kaldt vann i bollen og sett den i kjøleskapet - for ekstra knas og holdbarhet. 

  • La barna få være med på kjøkkenet. Barn synes det er mer spennende å spise det de har laget selv. 

  • Ta med barna til butikken. La de velge en kul grønnsak eller frukt, og kjøp den. Hjemme kan dere lese mer om den, og smake på den. 

  • La barna bli med å lage handlelisten. Følg med på ønsker, og snakk om de ulike råvarene. 

  • Ha noe over grønnsakene, som revet eller smeltet ost, olje, smør, krydder, bacon, parmaskinke, smøreost, peanøttsmør, dipp, sitron- eller limejuice, sursøt chilisaus eller chutney. En topping kan kamuflere den bitre smaken, som noen barn reagerer på. 

  • Lag kule figurer av frukt og grønnsaker. Gulrot og stangselleri kan kuttes i pinner. Neper, poteter og kålrot kan man bruke pepperkakeformer på. Tomat og agurk kan kuttes, og formes til et spennede mønster. Hva med en hjerteagurkskive? 

  • Gjem bort grønnsakene i pureer, grønnsaksmoser, juicer, smoothies, pizzafyll, sauser, gryteretter, supper, og så videre. Det man ikke ser, har man ikke vondt av. 

  • Bland to barnenever grønne grønnsaker og to barnenever oransje grønnsaker. Putt det i en blender med litt juice, og lag en smoothie. Be den kresne grønnsakhateren om å drikke denne superdrikken før frokost – og så er hele dagens grønnsakmas unnagjort! 

Prøv flere ganger 

Ikke gi opp dersom barnet ditt sier æsj, og skyver fra seg maten.

Jo flere smaksopplevelser vi presenterer, desto større sannsynlighet er det for å oppdage nye, gode smaker. Så ikke nøl med å servere ukjente grønnsaker, frukter og bær. 

Det kan også være lurt å servere mat barnet ikke liker, gjerne på nye mater. Når barnet spiser en "vond" smak flere ganger, vil den kanskje endres til å bli "god". Det er dokumentert at vi gjerne må smake på en ny smak hele femten ganger - før vi virkelig kan si at vi ikke liker den.

Les mer: Derfor er "5 om dagen viktig"