Bama

Smart mat og drikke etter trening

Restitusjon er den den prosessen som foregår i kroppen når den henter seg inn igjen etter en treningsøkt. Og hvor fort restitusjonsprosessen går, kan du være med å påvirke!

Mens du trener, forbruker du karbohydrater, protein og væske. Karbohydratene er lagret som glykogen i musklene og omdannes til sukker for å gi muskelcellene rask energi. Proteinet du bruker, er selve muskelfibrene som blir slitt. Du bryter faktisk ned muskelvev under trening. Væske taper du når du puster og gjennom svetten som kroppen skiller ut for å avkjøle seg.

Gi tilbake det du har brukt

Ganske umiddelbart etter at treningen er over, gjelder det dermed å tilbakeføre noe av det du har forbrukt under trening. Først drikke – drikk en halv liter vann rett etter trening. Så mat innen 30 minutter. På denne måten kan du bygge nytt og mer muskelvev, du kommer i væskebalanse igjen, og du får bygget opp glykogenlagrene dine slik at du er klar for ny trening ganske snart.

Tips

Disse tipsene gir deg både væske, protein og karbohydrat:

  • Smoothie, grovbrød og skinke
  • Banan, yoghurt og vann
  • Proteindrikk og mango
  • Sjokolademelk, knekkebrød og makrell i tomat Mengden må tilpasses ut fra hvor hardt du har trent.

En time eller to etter trening passer det med et godt middags- eller aftensmåltid med både karbohydrater (for eksempel poteter, søtpoteter, linser, rotgrønnsaker, pasta eller ris) og proteiner (fisk, kjøtt, soya eller egg).