Bama

Vitamin C - får du nok?

Blant alle vitaminene du har hørt om, er kanskje vitamin C det aller best kjente. Vi vet det er viktig, men hva gjør egentlig dette vitaminet i kroppen?

Vitamin C er et vannløselig vitamin som har mange dokumenterte funksjoner i kroppen. Vitamin C bidrar til: 

 

  • Å opprettholde immunforsvarets normale funksjon
  • Normal kollagendannelse, som har betydning for blodkarenes, koklenes, bruskens, tannkjøttets, hudens og tennenes normale funksjon
  • Normal forbrenning
  • Nervesystemets normale funksjon
  • Normal psykologisk funksjon
  • Å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • Å redusere tretthet og utmattelse
  • Å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E
  • Å øke opptaket av jern

Det skal mye til for å få så lite vitamin C i kosten at man får mangelsykdommen skjørbuk, her går grensen ved å få i seg ca. 10 mg per dag i lengre perioder. For voksne er anbefalingen 75 mg per dag, og om du røyker, bør du antakelig doble dette. 

Får du nok vitamin C? Fordi det bare er frukt, bær, grønnsaker, juice og mat laget av dette som inneholder vitamin C, blir det svært opp til hvordan kosten din ser ut. Er du flink til å spise dine 5 om dagen, er du sikret nok vitamin C, spesielt om du spiser variert også.

Så mye vitamin C er det i 100 g:

  • Kokte poteter: 11 mg
  • Appelsinjuice: 31 mg
  • Rå kålrot: 35 mg
  • Kokt brokkoli: 47 mg
  • Appelsin: 51 mg
  • Rå hodekål: 54 mg
  • Jordbær: 69 mg
  • Rå brokkoli: 70 mg
  • Kiwi: 105 mg
  • Rå rød paprika: 140 mg